انتخابات

۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 759560

دره ارغوان یکی از زیباترین جاذبه‌های خراسان رضوی است که در مجاورت پارک ملی تندوره و دره شمخال، در ۱۲ کیلومتری روستای چنار شهرستان درگز واقع‌ شده است. مردم محلی به این دره «چریک» یا «چریش» هم می‌گویند. چریک، همان چریش یا تره کوهی است که رویش فراوانی در این دره و منطقه کلاته چنار دارد.

این دره همچنین محل رویش بوته‌های ارغوان بوده و سرتاسر آن پوشیده از درختچه‌های ارغوان است؛ به همین دلیل دره ارغوان نام گرفته است. این منطقه به‌ویژه در فصل بهار با شکوفایی گل‌های ارغوان، در کنار گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، قله‌ها و دره‌ها در دامن طبیعت بکر، مناظر کم‌نظیر و رؤیایی پدید می‌آورد. در سایر فصول نیز دامنه ارتفاعات این دره چون مخملی سبز، پوشیده از گیاهان و درختچه‌های زیباست.

دره ارغوان(چریک)، دارای یالی تخته‌سنگی با شیبی ملایم در سمت چپ به نام «اورته چریک» و یالی کمی تیزتر در سمت راست دره به نام «دیک کتل» است. در انتهای دره، طاقچه‌ای بزرگ به نام «دامچی» قرار دارد. نام این طاقچه برگرفته از ریزش قطرات آب از دیواره این محل است. بالای دامچی، دولتی یره، سمت راست و بالا تکه نظر و سمت چپ دامچی، جانوو قری قرار دارد. دره مجاور و ژرف سمت راست، پل پله و قله بلند و کله‌قندی سمت چپ که بالای روستاهای جبار و امان مرگان قرار دارد، سنبل نامیده می‌شود.

این دره در فاصله ۵۰ کیلومتری درگز از سمت قوچان و در ۱۶ کیلومتری غرب روستای رحمانقلی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.